De overtocht Helgoland via Borkum naar Delfzijl - Reisverslag uit Delfzijl, Nederland van A. Markerink - WaarBenJij.nu De overtocht Helgoland via Borkum naar Delfzijl - Reisverslag uit Delfzijl, Nederland van A. Markerink - WaarBenJij.nu

De overtocht Helgoland via Borkum naar Delfzijl

Door: Aart

Blijf op de hoogte en volg A.

10 Juli 2016 | Nederland, Delfzijl

10 juli op zondag vertrekken we vroeg om 5.00 uur richting de Duitse Waddenkust. Ook hier weer het risico geminimaliseerd door de kortste oversteek richting Wangerooge. Toch is dit best spannend door de te kruisen vier shipping lanes vanaf Hamburg en Bremerhaven inclusief een ankerplaats voor zeeschepen. Marifooncontact maar vermeiden met Elbemondingbegeleiding.
Via Spiekeroog, Langeoog, Baltrum, Norderney, Juist, Memmert, Kachelotplate komen we aan bij Borkum. Hier moet je met een grote boog om de zuidpunt varen en uiteindelijk zijn we in de haven.
Met Erwin bellen we vooraf over de tankmogelijkheden op Borkum. Uiteindelijk vinden we industrieel tankstation maar eigenaar weigert ons van diesel te voorzien op zondag, niets kan hem overhalen.

Jeannette is inmiddels boodschappen aan het doen met een leenfiets (contraprestatie vanuit het verleden) en wij genieten van een biertje op de flybridge. Doorvaren bovenlangs de Nederlandse Waddeneilanden is geen optie zonder tanken en we besluiten om naar Delfzijl door te varen.

Op de Eems voor de kust van Delfzijl geven we de Bayliner nog even de sporen en halen volgas een dikke 23 knots (42.6 km/uur) De stemming aan boord is uitgelaten en ondanks dat ons de SB weer stilvalt varen we het zeehavenkanaal in, de laatste 3 mijl richting Jachthaven Neptune, in Delfzijl.

Helaas, de BB motor valt 1 mijl voor de haven ook stil. Aart laat snel het elektrische anker zakken en we roepen de havendienst op voor een sleep richting jachthaven. Over 3 kwartier is de sleepboot er maar na een half uur zit de boot vast door het zakkende water tgv afgaand tij.
Jan en Aart besluiten in het water te gaan om de boot richting de vaargeul te duwen en drijvende te houden. Gelukkig komt de sleepboot en met wat horten en stoten sleept hij ons in de vaargeul richting de haven.
Gelukkig we zijn in Nederland en kunnen weer vol tanken (BB tank 400 ltr en SB weer 80 ltr) bij de behulpzame havenmeester. ’s Avonds wat Lidl tapas snacks gegeten en vroeg naar de kooi.