De overtocht Delfzijl naar Lemmer - Reisverslag uit Lemmer, Nederland van A. Markerink - WaarBenJij.nu De overtocht Delfzijl naar Lemmer - Reisverslag uit Lemmer, Nederland van A. Markerink - WaarBenJij.nu

De overtocht Delfzijl naar Lemmer

Door: Aart

Blijf op de hoogte en volg A.

11 Juli 2016 | Nederland, Lemmer

11 juli maandagmorgen weer om 5.30 vertrokken om gelijk om 6.00 uur de zeesluis te nemen richting Eemskanaal. We merken een heftige trillen wanneer het toerental boven de 1200 rpm. komt en blijkbaar is er een schroef geraakt bij het wegslepen gisterenavond. Dat wordt rustig varen vandaag!

Jan neemt het roer definitief over om praktijk ervaring op te doen bij de sluizen en bruggen. Ook bedient hij de marifoon om verzoek tot opening van de bruggen en sluizen. Via Groningen komen we op het van Starkenborgh kanaal en in Friesland gaat dit over in het Pr. Margriet kanaal.

We besluiten om niet door het centrum van Lemmer te varen maar via het IJsselmeer naar de definitieve ligplaats, Jachthaven Marine Center, in de buitenindustrie haven van Lemmer.
Rond 15.00 uur komen zus en Jan's zwager aan boord in Lemmer voordat we de Pr. Margrietsluis invaren.
Bij het afmeren in de Jachthaven Marine Center heeft schipper Jan helaas een touché met een ander schip tgv de harde westenwind.
Snel meert Aart af en laden we de Range Rover weer in en op naar Hardenberg.
Hier de Harley weer opgepikt uit Jan’s garagebox en snel richting Ulft.

We hebben in 4 dagen ruim 370 zeemijl gevaren en ~52 uur gevaren ondanks alle malheur van sludge in de SB tank en uitvallende diesels.