De overtocht Hvide Sande naar Sylt/List Hafen - Reisverslag uit List, Duitsland van A. Markerink - WaarBenJij.nu De overtocht Hvide Sande naar Sylt/List Hafen - Reisverslag uit List, Duitsland van A. Markerink - WaarBenJij.nu

De overtocht Hvide Sande naar Sylt/List Hafen

Door: Aart

Blijf op de hoogte en volg A.

08 Juli 2016 | Duitsland, List

8 juli om 8.00 uur met een dieselmonteur collega komt hij vrijdag weer aan boord. Oliedruk/pomp gelukkig Oké en de brandstof filters verwisseld. Oorzaak is toch vervuiling in de brandstoftank.
Starten en lopen, dus uitvaren om 9.30 uur met in beide tanks ieder 400 liter.
Bij Balvandshuk, voor de Deense kust, weer uitval van de SB motor, weer motorluik open en de SB motor op de BB tank aansluiten en beide motoren lopen weer. De afspraak is om in Esbjerg Flemming te treffen op zijn kantoor. Het varen gaat prima en met het oog op de weersvoorspelling besluiten we om direct door te varen naar het Duitse Waddeneiland Sylt.

Net aangekomen in het Noorderzeegat boven Sylt valt de SB motor weer uit en wij snel beslissen om toch bij opkomend water naar List Hafen op waddeneiland Sylt te varen alléén op de BB motor. Deze slaat echter na 5 min. ook af.
Na kort koortsachtig overleg besluiten we om via kanaal 16 de reddingdienst te bellen en krijgen contact met de reddingsbrigade Bremerhaven. Inmiddels heeft Jeannette al wuivend aan dek een grote viskotter Adriaan uit Wyk/Föhr gealarmeerd, die ons naar List Hafen wil slepen. Reddingsbrigade weer afgebeld en bedankt.

Via zeer smalle zeehaven ingang tezamen met de Viskotter en de Bayliner langszij naar binnen gevaren alwaar de kade vol staat met toeristen en eilanders.
Ook hier een dieselmonteur aan boord die op Duitse gründliche weisse alles inspecteert maar uiteindelijk ook met de conclusie komt dat vervuiling vanuit de SB tank de oorzaak is. BB tank is dus volledig leeg. De gerepareerde brandstofmeter werkt dus niet aan BB (vlotter tegen de tankwand) en de SB tank is na 80 liter verbruik verstopt.
Geen bunkerstation voor watersporters en via een behulpzame schilder met een oliedrum en tuinslang 2 keer 160 liter kunnen overhevelen vanaf de kade in de Bayliner. Aansluitend eten we in het toeristische List in een soort van Bayerische Halle, big business here.

Tags: Sylt