Dinsdag 22 maart Kaeo - Reisverslag uit Kaeo, Nieuw Zeeland van A. Markerink - WaarBenJij.nu Dinsdag 22 maart Kaeo - Reisverslag uit Kaeo, Nieuw Zeeland van A. Markerink - WaarBenJij.nu

Dinsdag 22 maart Kaeo

Door: Gerda

Blijf op de hoogte en volg A.

23 Maart 2016 | Nieuw Zeeland, Kaeo

De herfst is hier letterlijk en figuurlijk begonnen! Heftige regenbuien en windvlagen tijdens de nacht. Maar….gelukkig is de temperatuur overdag tussen de 20 en 24 graden.
Het ontbijt wordt ons gebracht door Stefano: pancakes en roerei.

Vandaag gaan we naar het noordelijkste puntje van Northland namelijk Cape Reinga met de mooie vuurtoren. Hier botsen de Tasmaanse Zee en de Stille Oceaan met flink geweld op elkaar. Voor de Maori’s heeft dit gebied een spirituele betekenis, als “vertrekhal” voor de zielen die hun aardse lichaam hebben verlaten. Op het moment dat we naar de vuurtoren lopen is het droog, maar er waait een stevige wind.

Op de terugweg rijden we naar de hoge zandduinen, waar je met een surfboard van af kunt glijden. Met zicht op de zandheuvels picknicken we onder een afdakje. Tot slot rijdt Ruud met onze 4-wheeldrive toch nog even door water en rivierzand in de Te Paki stream!
Er zijn veel baaitjes, maar het lokt niet erg om naar buiten te gaan. Wel lopen we nog even op het fijne, witte zand van Rarawa Beach. Silicazand dat gebruikt wordt voor de zandlopers.

Op de terugweg stoppen we bij het Gomdiggers Park met oude, begraven Kauri bomen in Northland. Een wandeling door het spookachtig aandoende bos met diepe kuilen, waar het gom van de Kauribomen is gestoken. De Kauriboom komt alleen in N. Zld voor en is voor de Maori’s heilig. Waarschijnlijk zijn de bomen door een natuurramp bedolven onder bosafval en aarde. In dit park zijn de bovenste twee lagen blootgelegd. De stronk van een 100.000 jaar oude boom met een diameter van negen meter ligt er als bewijs. Wanneer de Kauri beschadigd raakt, produceert hij grote hoeveelheden harsachtig sap dat de wond bedekt en de boom beschermt. De gestolde harsklompen vallen op de grond en raken bedekt met bosafval. De hars is versteend tot New Zealand amber. De emigranten uit voormalig Joegoslavië kwamen rond 1885 naar N. Zld. op zoek naar werk en begonnen als gomgraver onder slechte omstandigheden. De gom werd gebruikt als grondstof voor de productie van vernis. De Maori’s gebruikten de gom om op te kauwen, voor het maken van tatoeages en als “aanmaakblokje” voor het maken van vuur. Na 1920 nam de gomindustrie af.
’s Avonds genieten we van pasta en beef door Stefano gekookt.

Song of the day (voor Pleun): “Dochters” Marco Borsato