Donderdag 10 maart Greytown – Napier - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van A. Markerink - WaarBenJij.nu Donderdag 10 maart Greytown – Napier - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van A. Markerink - WaarBenJij.nu

Donderdag 10 maart Greytown – Napier

Door: Gerda

Blijf op de hoogte en volg A.

10 Maart 2016 | Nieuw Zeeland, Napier

Voordat we verder noordoostwaarts gaan willen Marita en Gerda naar Schoc, misschien wel de beste chocoladewinkel van N. Zld. In een kleine villa uit 1920 verkoopt men bonbons van wel 85 verschillende soorten chocolade. We kiezen wat lekkers uit voor onderweg bij de koffie.

Onze eerste stop is bij Pukaha Mount Bruce, waar we kiwi’s live kunnen zien. Een gids van Nederlandse komaf vertelt over de Tuatara, waarvan de roots bij de dinosaurus ligt.
Dan komen we in een donkere ruimte waar twee kiwi’s rondscharrelen, een bruine en een witte. Het is een paartje en men hoopt op gezinsuitbreiding.

We rijden een gravelroad (52) door South Tararua. Het is een prachtig gebied met okergele bergen. Van een afstand lijkt het of je door een woestijn rijdt. De natuur is hier heel erg droog.
In Pongaroa stoppen we voor een koffiepauze. Het cafe annex winkel annex postkantoor is erg terug in de tijd, maar de vrouw des huizes is alleraardigst. In de schuur treffen Ruud en Aart een man aan, die zijn H-D Softail aan het poetsen is.

Dan rijden we via Weber naar Dannevirke. Dit plaatsje is ooit gesticht door een aantal Deense en Noorse gezinnen. Onze verwachtingen liggen hoog, maar we zien op een Kopenhagenpleintje en het onderstel van een molen niets dat aan Denemarken doet herinneren. Hier zien we ook voor het eerst Aziaten die de lokale cafetaria’s en winkeltjes beheren. Een overnachting hier voldoet ook niet helemaal aan onze verwachting, dus rijden we door naar Napier.

We komen de stad binnen via een brede boulevard omzoomd door hoge palmbomen. Het informatiecentrum is al gesloten, maar via internet vinden we een hollidaypark. Door een aardbeving in 1931 moest Napier opnieuw opgebouwd worden wat resulteerde in brede wegen en huizen en gebouwen in de toen populaire bouwstijlen art deco en Spaanse missiestijl.

’s Avonds eten we in het stadsdeel Ahuriri (voor 1931 een lagune, nu een levendig haven- en handelsgebied) in één van de vele restaurants langs de haven met plezierjachten.
We zien een spectaculaire zonsondergang.

Song of the day; “Girl Crazy “ Hot Chocolate