Dinsdag 8 maart Wellington - Reisverslag uit Lower Hutt, Nieuw Zeeland van A. Markerink - WaarBenJij.nu Dinsdag 8 maart Wellington - Reisverslag uit Lower Hutt, Nieuw Zeeland van A. Markerink - WaarBenJij.nu

Dinsdag 8 maart Wellington

Door: Gerda

Blijf op de hoogte en volg A.

08 Maart 2016 | Nieuw Zeeland, Lower Hutt

We gaan al op tijd naar Wellington.

Vanmorgen voor het eerst regen!
Van veel mensen hebben we gehoord dat het Te Papa museum een aanrader is. Ook hier is net als in andere musea in N. Zld. de entree gratis. Een goede zaak vinden wij. Een vrije gift is gewenst, maar niet verplicht.
We beginnen op de bovenste verdieping en zien meerdere tentoonstellingen: kunst, de Maori cultuur en de Eerste Wereldoorlog.
Tegen enen treffen we elkaar bij een kop koffie met wat lekkers en besluiten de "hop on hop off tour" om kwart voor twee te nemen.

Dit pakt goed uit: met acht personen worden we gedurende drie uur rond gereden door Wellington met ervaren gids, Robbie. Langs Embassy Theatre waar de première was van The Hobbit “An unexpected journey” en Lord of the rings “The return of the king”. Langs het strand naar Mount Victoria. Hier hebben we een prachtig uitzicht op Wellington en zien we het vliegveld van Wellington, berucht om de korte landingsbaan met veel wind. Via Cuba Quarter naar de cable car op 122 m hoogte en aangelegd door onder meer gevangenen. Hier is ook de Lady Norwood Rose Garden, aangelegd voor de vrouw van de voormalige burgemeester Norwood. In Weta Cave komen we bij de Nieuw Zeelandse filmindustrie: Wellingwood. Films als KIng Kong, The Thunderbirds, Avatar en The Hobbit zijn hier opgenomen. Onze gids is een aantal jaren stand-in geweest. In het centrum zien we parlementsgebouwen, een mix van oud- en nieuwbouw. Het nieuwe parlementsgebouw wordt de Beehive (bijenkorf) genoemd en er is ook een prachtige, oude bibliotheek. Dan komen we bij Old St. Paul’s, een kathedraal gebouwd van vijf inlandse soorten hout. In de kerk is ook nog een leuk winkeltje met kerstartikelen. Wellington heeft wel wat weg van San Francisco. In de buitenwijken veel houten huizen in Engelse stijl.
We zien veel schoolkinderen in uniform en er is nog een school voor jongens en een school voor meisjes, gescheiden van elkaar. We zien twee mooie kunstwerken die bewegen door de wind, die hier altijd aanwezig is!

We gaan nog een uurtje terug naar het Te Papa museum. Dan lopen we via de haven naar een fraaie brug (a fantasy walk) en zijn onder de indruk van alle fonteinen en kunstwerken (met gedichten). Alles klopt hier!

Op de terugweg weer naar Jacksonstreet in Lower Hutt voor een lekkere maaltijd. We concluderen dat Wellington een verrassende hoofdstad is, die een bezoek meer dan waard is.

Song of the day: “Big city” Tol Hansse