Dinsdag 15 maart Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van A. Markerink - WaarBenJij.nu Dinsdag 15 maart Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van A. Markerink - WaarBenJij.nu

Dinsdag 15 maart Rotorua

Door: Gerda

Blijf op de hoogte en volg A.

15 Maart 2016 | Nieuw Zeeland, Rotorua

“Kia Ora” ofwel “Welkom” in de taal van de Maori’s…………

Vandaag gaan we naar Te Puia, een beleveniscentrum over de Maori-cultuur. De ingang is al indrukwekkend: twaalf houtsnijwerken die elk zijn gebaseerd op één van de spirituele hoeders van de Rotorua’s Te Arawa stam.
We beginnen met een voorstelling van zang en dans van de Maori’s. We wachten voor de ingang van Rotowhio marae (= ontmoetingsplaats van een stam). Eén van de stamleden komt al dansend en zwaaiend met zijn wapen naar voren. Eén toerist wordt aangewezen om de dansende krijger tegemoet te treden en het symbool, de varen, in ontvangst te nemen. Het is een heilige ceremonie. Daarna kunnen we naar binnen lopen. Het is een voorstelling door Maorimannen en – vrouwen met zang en dans. Ook de strijdlustige dans de Haka wordt opgevoerd inclusief uitgestoken tongen!!

Dan lopen we met een vlotte Maorigids door het park. Hij vertelt met humor over de stamgebruiken en de historie. Eerst gaan we naar het kiwihuis, waar we twee kiwi’s zien. Dan naar een grote poel van kokende modder met de mooie naam “Nga mokai-a-koko. Dan zien we de Pohutu geiser dampen, die wel tot 30 m kan spuiten. Verder zien we nog een lange, houten kano, die van een 600 jaar oude boom is gemaakt. Verder is er nog een houtsnij- en weefschool.
Kinderen van de Maori’s kunnen vanaf 18-jarige leeftijd hier de traditie van houtsnijwerk en weven leren. Een aantal jongens was bezig met een groot standbeeld als herdenking voor de gesneuvelde N. Zeelandse soldaten van WO I, die in een stad in Turkije wordt geplaatst.

Aan het eind van de dag met z’n vieren gezwommen in Lake Blue. De dag afgesloten met een heerlijke barbecue met lamsvlees!

Song of the day: “What a wonderful world” Louis Armstrong